دفن تابوت دا عیه دار دموکراسی درپاکستان
محمد عوض نبی زا ده محمد عوض نبی زا ده

خانم بوتو ‏میخواست با قاطعیت تمام در مقابل (تروریست ها) ایستادگی کند.‏صدای اعتراض و مخالفت خانم بوتو بر ضد (شبکه القاعده و طالبان) در واشنگتن و دیگر پایتخت های کشور ‏های غربی به گرمی استقبال شد. اما نه از طرف نظامیان طرفدار گروه های تروریستی  که بعد از حادثه 11 سپتمبر 2001 بازی دو گانه را ‏براه انداخته اند، یعنی از یکطرف افراطیون (مسلمان) را پناه داده اند و از طرف دیگر بالای بعضی از آنان ‏عملیات نظامی میکنند.‏علاوه بر این احزاب سیاسی و مطبوعات عمده یا اینکه از افراطیون هراس دارند تا عمل(وحشیانه) آنان را ‏محکوم کنند و یا هم با آنان همدردی دارند، و نمیخواهند هواخواه آمریکا خوانده شوند و یا هم چنان نمیخواهند ‏با آن بخش از مردم که از مد ت نه سال قبل خانم بوتو پاکستان را ترک گفته است، خیلی ها مذهبی شده اند در ‏مخالفت قرار گیرند. ‏اوضاع سیاسی  پاکستان به کشتزار ماین شباهت دارد که خانم بوتو از آن بایدعبورمیکرد. نظامیان به وی  قسمی ‏ضرورت داشت با یک برنامه محدودی حکومت آینده پاکستان را با خواسته های آمریکا پیوند دهد. ا ما به شرط ‏آنکه قدرت نظامیان را محدود نساخته و آنان را مجبور نکند با افراطیون بجنگند.  ‏خانم بوتو ضرورت داشت تا نظامیان فعال باقی بماند،. وی تنها به بسیج مردم پاکستان  همانند کراچی دل بسته بود که بالای نظامیان فشار لازم را وارد نموده تا به ‏انتخابات آزاد و منصفانه راضی شوند.‏در دراز مدت همۀ قطعه های بازی سیاسی به دست نظامیان باقی ماند است . خانم بوتو میتوانست در صورت صداقت  مشرف و  تطبیق توافقات میان  جانیبین مانند پدرش به یک سیاستمدار تحقق دهنده دموکراسی در پاکستان تبدیل میگردید و بحیث داعیه دار صادق دموکراسی و نابودکننده تروریزم در میان مردم پاکستان شناخته میشد .و لی با  ترور وی از طرف القاعده مثل پدرش یکی از قربانیان راه تطبیق دموکراسی در پاکستان  دانسته میشود.و مردم پاکستان  اقدامات شجاعانه بی نظیر را همیشه در حافظه خواهد داشت . باید در انتظار روز های بعد از قتل او بود  که اوضاع   سیاسی در پاکستان چگونه انکشاف خواهد نمو د.؟

بی نظیر بوتو ، نسبت به دیگر رهبران پاکستان سیاستمدار دارای مفکوره سکولار و جانبدار تامین دموکراسی بود که به رهبری وی صلح و ثبات در پاکستان ممکن و فراهم میشد و شاید می توانست دموکر اسی بیجان و لرزان پاکستانی را رویکار آورد. زیرا پاکستان پر آشوپ بعد از ضیاالحق آخرین قله های دهشت و ترور را طی میکرد و جز صلح و دموکراسی راه دیگری نداشت.صلح و ثبات در پاکستان و منطقه به نفع  تروریستان القاعده و طالبان  نیست. و سیاست بی نظیر در پاکستان با منافع روند کنونی جهانی القاعده  در مخالفت قرار داشت. در چنین یک کشاکش بی نظیر در این بازی باید نابود میگردید ، تا آثار حکومت سکولار و طرفدار دموکراسی همراه با تابوت وی  درپاکستان  دفن  میشدند.موضوع دیگری که بی نظیر را به مرگ حتمی نزدیک می ساخت،  زن بودن وی بود. که وجود زن به مثابه رهبر جامعه و دولت در کشور بزرگ اسلامی خار چشم کسانی اند که نمی خواهند زنان کشور های اسلامی خود را انسان کامل برابر با مردان  احساس کنند. پس موجودیت بی نظیر بوتو در رهبری حکومت پاکستان موجب بیداری زنان منطقه میگردید که این خصوصیت وی با برنامه های تروریسم جهانی سازگاری نداشت.قابل درک است که بعد از سرنگونی جنرال ضیاالحق در (1988) دو گروه قدرت که عبارت از ملا های  بنیادگرا مذهبی وابسته به  القاعده  و جنرال های کودتایی دیگر از دیدگاه های حقوقی ، سیاسی و اخلاقی صلاحیت وصلابت تشکیل حکومت را ندارند. که با ناگزیری حرکت بسوی دموکرسی را از میان خون ، آتش و ترور می پیمایند. اما تروریستان  و نظامیان طرفدار آنان ،حوصله یک دهه "دموکراسی" را ندارند، ولو اگر این دموکراسی بی پایه و بی مایه در کنترول خود شان هم باشد.

 گرچه بی نظیر بوتو در زمان دوم نخست وزیری اش  بر اساس کم تجربگی  سیاسی نصیرالله بابر یکی از اعضای کابینه اش او را فریب دادو در تشکیل و ایجاد گروه طالبان و شبکه القاعده  نقش برجسته ایفا نمود ولی  بعد از تقریبآ یک دهه مهاجرت  ودوری از پاکستان  توقع  میرفت  که از اشتباهات گذشته تجربه گرفته  وبحیث شخصیت داعیه دار دموکراسی در پاکستان  رسالتش را  به پایان رساند مگر  تروریستان این مجال را به  این خانم شجاع و فداکار پاکستان نداد.

بی نظیر بوتو روز پنجشنبه و هنگام بازگشت از یک گردهمایی انتخاباتی در شهر راولپندی هدف سوء قصد قرار گرفت و کشته شد.براساس گزارش ها، فرد سوء قصد کننده نخست خانم بوتو را هدف شلیک گلوله قرار داد و سپس بمبی را که همراه داشت منفجر کرد.در این حادثه، علاوه بر بی نظیر بوتو، دست کم بیست نفر دیگر نیز کشته شدند.در پاکستان سه روز عزای عمومی اعلام شده و پرچم ها بر فراز ساختمان های دولتی در داخل و خارج از این کشور به حالت نیمه افراشته در آمده است. بی نظیر بوتو در ماه اکتبر پس از حدود هشت سال برای شرکت در انتخابات پاکستان به کشور خود بازگشت و در مسیر حرکت از فرودگاه نیز هدف بمب گذاری انتحاری قرار گرفت که دهها کشته برجای گذاشت. در آن زمان بی نظیر بوتو احتمال دست داشتن "عناصر خودسر" در انفجار کراچی را مطرح کرده بود .پرویز مشرف، رئیس جمهور پاکستان، در سخنانی ضمن ابراز تاثر از قتل خانم بوتو، این اقدام را به اسلامگرایان تندرو نسبت داده است. مقامات پاکستانی گفته اند که در مورد خطراتی که جان خانم بوتو را تهدید می کرد به او هشدار داده بودند و شبکه القاعده را مسئول ترور او دانسته اند. در مقابل، برخی از مخالفان دولت و حامیان خانم بوتو از احتمال دست داشتن عناصر وابسته به تشکیلات دولتی در این توطئه ترور سخن گفته و یا دست کم دولت را به سهل انگاری در حفاظت موثر از جان او متهم کرده اند. ترور بی نظیر بوتو از سوی مقامات و کشورهای مختلف جهان به شدت محکوم شده است.، مقامات غربی از جمله رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر بریتانیا این اقدام را محکوم دانستند و ابراز امیدواری کردند که ترور خانم بوتو به روند احیای دموکراسی در پاکستان آسیب نرساند. شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز با صدور قطعنامه ای قتل خانم بوتو را به شدت محکوم کرد. همچنین، اکمل الدین احسان اغلو، دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی، با انتشار بیانیه ای ترور بوتو را حمله به ثبات و صلح در پاکستان توصیف کرده و گفته که هدف از این اقدام منحرف کردن تلاش های موجود در پاکستان برای ایجاد وحدت و احیای روند دموکراتیک بوده است. آصف علی زرداری، همسر خانم بوتو که شامگاه پنجشنبه به پاکستان بازگشت، همراه با سه فرزند خود و جمعی از اعضای خانواده بوتو در مراسم تشییع جنازه بی نظیر بوتو شرکت دارند. تابوت بی نظیر بوتو که در پرچم حزب مردم پاکستان پوشیده شده با آمبولانس برای دفن در کنار گور پدر او در آرامگاه خانوادگی بوتو، در روستای گرهی خدابخش حمل می شود. نیمروز جمعه، 28 دسامبر (7 دی) مراسم تشییع پیکر بی نظیر بوتو، که روز گذشته در شهر راولپندی ترور شد، از اقامتگاه خانوادگی بوتو در نزدیکی شهر لارکانه، واقع در ایالت سند پاکستان، آغاز شده است. خبرگزاری ها از حضور دهها هزار نفر عزادار در مسیر عبور جنازه خبر داده اند که از جمله شعار می دادند "بی نظیر زنده است."

ترور خانم بی نظیر بوتو تکانه جدی و مهم سیاسی  را برای آینده سیاسی پاکستان بوجود خواهد آورد .  پرویز مشرف  نباید  بدین مناسبت  انتخابات در پاکستان را به تعویق بیاندارد . و بر وعده هایش که به مردم کشورش داده است  صادق و استوار باقی بماند  و با تامین دموکراسی در پاکستان ار مانهای بی نظیر را تحقق ببخشد . همه بخوبی میدانیم که مشرف نیز خصم القاعده بوده که چندین بار سوء قصد به جان وی نیز از طرف تروریستان بعمل آمده است  .مشرف باید با استوار ی و شجاعت گام های عملی را درین راه بردارد . به امید روزیکه در پاکستان  حکومت طرفدار دموکراسی بوجود آید.

                                                     28- ماه- دسامبر- 2007- میلادی 

 

 

 

 

 

                 

                                                                                                                                                        

 

 


December 30th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی